Dlaczego silniki spalają olej ?

Podczas pracy każdego silnika spalinowego dochodzi do zużywania się jego elementów na skutek tarcia. Podczas ruchu tłoków w cylindrach zużyciu ulegają zarówno tłoki, a w pierwszej kolejności pierścienie tłokowe jak i gładzie cylindrów. Na skutek zużycia pierścienie tłokowe coraz gorzej zbierają olej z ścianek cylindrów a pozostały tam olej ulega spaleniu. W ten sposób do komory spalania dostaje się większość oleju zużywanego przez silnik. Dodatkowo olej może trafiać do cylindra przez zużyte uszczelniacze zaworowe oraz zbyt duży luz trzonka zaworu w prowadnicy. Trzecim miejscem przedostawania się oleju do komór spalania jest zużyta nieszczelna turbosprężarka. Zużycie wszystkich tych elementów jest procesem naturalnym (tak jak starzenie się człowieka) i dotyczy każdego silnika. Problemem jest jednak to że w obecnie produkowanych samochodach często ujawnia się już po stu tysiącach a czasem nawet wcześniej jak np. w silnikach 1,8 i 2,0 TSI o oznaczeniu EA888. Większość silników w których mamy problem z nadmiernym zużyciem oleju nadaje się do kapitalnego remontu.